De afgelopen jaren bij Julius van der Werf en Huisbeurs 2022
Na een aantal bewogen jaren is het dan eindelijk zover: op 15, 16 en 17 mei 2022 vindt de Huisbeurs van Julius van der Werf plaats in de Beursfabriek in Nieuwegein. Daarbij bestaat Julius van der Werf dit jaar ook nog eens 90 jaar! Commercieel Directeur Rolf Haan vertelt in dit artikel over de impact van de afgelopen jaren op de tegelmarkt en met welke gevolgen Julius van der Werf te maken heeft gehad tijdens de pandemie. Daarnaast deelt hij welke trends we nu zien, een trend die er misschien aan komt en tot slot: een tipje van de sluier over de opzet van de Huisbeurs dit jaar.
Wat waren de ontwikkelingen op de tegelmarkt tijdens de pandemie?
“De afgelopen twee jaar is er in ieder geval minder gereisd”, vertelt Rolf Haan. “Zowel onze vertegenwoordigers naar onze klanten toe als de fabrieken naar ons toe. Ondanks een aangepaste manier van communiceren zijn de ontwikkelingen in onze collecties volop doorgegaan. De vraag naar tegels was al groot, maar deze is de afgelopen twee jaar ook nog eens flink toegenomen. Door het vele thuiswerken besloten mensen om te investeren in hun leefomgeving. Daarbij zien we dat zij bereid zijn om meer uit te geven aan mooiere materialen. Met onze merkenmix kunnen wij de vraag vanuit deze markten gelukkig goed bedienen. Aan de andere kant was de pandemie periode ook spannend omdat de meerdere lockdowns de fabrieken en transporten konden raken. Voor ons als groothandel was het dus zaak om hierop te anticiperen”.
Wat voor impact hebben de afgelopen twee jaren gehad op Julius van der Werf?
“Net als veel andere bedrijven heeft ook Julius van der Werf te maken gehad met de gevolgen van de pandemie. Tegelijkertijd stelt je dat weer voor uitdagingen die je uiteindelijk weer sterker maken. Als groothandel hebben wij de taak om als schokdemper te functioneren in de tegelmarkt. Dit houdt onder andere in het op tijd faciliteren van prijswijzigingen en het opbouwen van nog meer voorraad. Wij streven naar het optimale ont-zorgen van onze klanten. Juist tijdens de coronapandemie kun je een meerwaarde zijn voor de zelfstandige ondernemers, die hebben immers al genoeg het hoofd te bieden! Daarbij is de afgelopen twee jaar de handel bij onze klanten volop doorgegaan waarin wij zoveel mogelijk ondersteuning probeerden te geven. We werden gedwongen kritisch naar ons zelf te kijken en ons aan te passen aan de omstandigheden.”
Welke trends zien we nu in de tegelmarkt?
Rolf ziet dat we op dit moment behoefte hebben om trends samen te voegen. “Marmers gecombineerd met hout bijvoorbeeld (zie linker afbeelding). Of een wandje met een accentkleur in visgraat samen met 120×120 vloertegels (middelste afbeelding). Het minimalistische is wel zo’n beetje voorbij. Daarnaast zien we ook de afmetingen veranderen. Door het toepassen van langwerpige tegels kun je spelen met de lijnen. De voegen die hierdoor ontstaan zijn een interessant onderdeel geworden van de uiteindelijke stijl. Stijlen zoals houtmotief en marmers zullen nog lang trendy blijven, waarschijnlijk gaan deze zelfs niet meer weg.”
Welke trend kunnen we verwachten in de toekomst? “Als we terugkijken op de afgelopen maanden dan zien wij een toename in het aanbod van Limestone designs vanuit de fabrieken (zie rechter afbeelding). Wij leggen onze voelsprieten in de markt en zullen zeker inspelen op de vraag als die in Nederland ontstaat. Of Limestone het echt gaat maken in Nederland is nog de vraag, dit moeten we nog zien.”
Wat kunnen klanten dit jaar verwachten van de Huisbeurs?
“Wij staan te trappelen om deze editie van de Huisbeurs te starten waarin we elkaar weer fysiek mogen ontmoeten. Samen met het verkoopteam van Julius van der Werf staan onze belangrijkste fabrieken en leveranciers persoonlijk klaar om al onze zakelijke klanten trots de laatste ontwikkelingen te laten zien in zowel tegels als verwerkingsmaterialen en gereedschappen. Omdat persoonlijke contacten belangrijk zijn hebben wij tijdens de Huisbeurs gezorgd voor een ontspannen omgeving. Deze keer zal de beurshal omgetoverd worden in een stadsplein met terrassen waarin horeca zeker niet ontbreekt! Rondom het plein zullen de stands als ‘winkels’ zichtbaar zijn. Dit garandeert een heerlijke sfeer en een hoop gezelligheid. Wij kijken er in ieder geval erg naar uit!”
Meer informatie?
U kunt zich via uw uitnodiging of Artinfo-account aanmelden voor de Huisbeurs. Heeft u geen Artinfo-account en uitnodiging gehad? Vul dan het contactformulier in of neem contact op met uw vertegenwoordiger.